الشيخ ناصر مكارم الشيرازي

378

اخلاق اسلامى در نهج البلاغه ( خطبه متقين ) ( فارسى )

جواهر و سرمايه انسان است كه با آن تجارت كرده و براى آخرتش توشه برمىگيرد . حضرت مسيح ( عليه السلام ) مىفرمايد : اى بنىاسرائيل غذا را زياد نكنيد ، زيرا كسى كه غذايش را زياد كرد ، خوابش نيز زياد مىگردد . « 1 » 3 - كم‌خورى موجب صفاى روح و نشاط روان است - رسول گرامى ( صلى الله عليه و آله ) مىفرمايند : « مَنْ قَلّ طَعْمَه صَحّ بَطْنُه وَ صَفا قَلْبُه و مَن كَثُرَ طَعْمُه سَقُمَ بَطْنُه وَ قَسا قَلْبُه » : « كسى كه غذايش كم شد ، شكمش سالم و قلبش باصفا مىگردد و كسى كه غذايش زياد شد ، شكمش مريض و قلبش قسى مىگردد » . « 2 » كم خوراكى از چيزهائى است كه اگر خداوند به بنده‌اى محبت ورزد به او عنايت كند ، مولى مىفرمايند : « اذا ارادَ اللّه سُبحانه صَلاحُ عَبْدِه الْهَمَه قِلّةُ الكلامِ و قَلَّةَ المَنام » : « هنگامى كه خداوند سبحان خير و صلاح بنده‌اش را خواهد ، كمى سخن و كمى غذا و كمى خواب را به او الهام كند » . « 3 » 4 - كم خورى موجب عدم اسراف و تبذير است - بسيارى از پرخوريها باعث اسرافها و تبذيرها است اگر به اندازه كفاف انسان داشته باشد كه بخورد ديگر چيزى باقى نمىماند كه به اسراف و تبذير منجر شود مولى مىفرمايند : « قِلّةُ الاكْلِ مِنَ العَفافِ وَ كَثْرتهُ مِنَ الاسْراف » « كم خوراكى از عفت و پرخورى از موارد اسراف است » . « 4 » 5 - كم خورى زاينده حكمت و دانش در قلب است - رسول گرامى ( صلى الله عليه و آله ) مىفرمايند : « القَلْبُ يَنْتَحِل الحَكْمَةُ عَنْدَ خُلُوّ البَطْنُ يُمَجّ مِن الحِكمَةِ عِنْد امْتِلاءِ البَطْن » : « قلب در موقع خالى بودن شكم داراى حكمت و دانش مىشود ،

--> ( 1 ) . تنبيه الخواطر ، صفحه 38 . ( 2 ) . همان مدرك ، صفحه 38 و در همان مدرك ، صفحه 456 نيز « صحّ بدنه . . . و سقم بدنه » دارد . ( 3 ) . مستدرك ، جلد 3 ، صفحه 61 . ( 4 ) . همان مدرك ، صفحه 81 . .